Dankwoord & Bronvermelding

Dankwoord en erkenning
De ontwikkeling van Sales365 | Grip op Groei | Regie op Resultaat is stevig verankerd in de NIMA-structuren en methodieken. De boeken, zeg maar gerust dikke pillen, primair van Gerbrand Rustenburg (auteur van o.a. NIMA Kernstof B) vormen een belangrijk fundament.  Zijn methodische NIMA-10 stappen aanpak is volledig of grotendeels verweven in het Sales Performance Systeem Sales365.

Ik dank Gerbrand Rustenburg voor zijn belangeloze bijdrage tijdens onze gesprekken en de opbouwende, analytische feedback die mij heeft geholpen Sales365 verder te verfijnen.

Daarnaast ben ik eenieder dankbaar voor hun positieve feedback, kritische vragen en mooie complimenten die de ontwikkeling van Sales365 hebben versterkt:
  • Gerbrand Rustenburg, auteur en bedrijfstrainer
  • Stefan Renkema, auteur en docent HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen)
  • Arnold Steenbeek, auteur en trainer Heart Selling
  • Harro Willemsen, auteur en trainer PAR5
  • Raymond Jansen, docent HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen)
Allen hebben mij, belangeloos, van opbouwende feedback voorzien en onderschrijven de methodische en gestructureerde aanpak van Sales365.


Bronvermelding en Literatuurlijst
  • Greiner, LE (2017). Het Greiner-groeimodel: anticipeer op crises en pas je aan aan een veranderende zakenwereld. Management & Marketing Series.
  • Willemsen, H. (2025). AI voor sales: Een praktische gids om direct met AI aan de slag te gaan. 3to1. (Eerste druk; ISBN 978-90-835989-0-1.)
  • Harnish, V. (2014/2021). Opschalen: hoe een paar bedrijven het redden... en waarom de rest het niet redt. Zakelijk contact.
  • Kim, WC & Mauborgne, R. (2017). Blue Ocean Shift: Verder dan concurreren – Bewezen stappen om vertrouwen te wekken en nieuwe groei te realiseren. Hachette Books.
  • Lafley, AG, & Martin, RL (2013). Spelen om te winnen: hoe strategie echt werkt. Harvard Business Review Press.
  • Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Businessmodelgeneratie: een handboek voor visionairs, game changers en uitdagers. John Wiley & Sons.
  • Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G., & Smith, A. (2014). Waardepropositieontwerp: Hoe creëer je producten en diensten die klanten willen? John Wiley & Sons.
  • Porter, ME (1980). Concurrentiestrategie: technieken voor het analyseren van sectoren en concurrenten. Free Press.
  • Rustenburg, G., & Steenbeek, A. (2021). Verkoopmanagement (6e red.). Noordhoff.
  • Rustenburg, G. (2019). Strategische en operationele marketingplanning – Kernstof B. Noordhoff.
  • Renkema, S. (2021). Inleiding Verkoop. Boom Hoger Onderwijs.
  • Sharp, B. (2010). Hoe merken groeien: wat marketeers niet weten. Oxford University Press.
  • Sinek, S. (2009). Begin met waarom: hoe geweldige leiders iedereen inspireren tot actie. Portfolio/Penguin.
  • Treacy, M., & Wiersema, F. (1995). De discipline van marktleiders: kies je klanten, vernauw je focus, domineer je markt. Addison-Wesley.
  • Van Vessem, W., Kooij, P., & Grotendorst, I. (2024). De complete NIMA marketingmethode. Concept Uitgeefgroep.
  • Wammes, F. (2023). Thought leader development model: Cultivating thought leadership: De contentgedreven aanpak voor persoonlijke en organisatorische groei. Zelfpublicatie.